RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
UNIT 1
MINGGU : 1 & 2
TEMA : Sekolahku Rumahku
TAJUK :
Sekolahku Indah
Gotong-royong
Sekolahku Indah dan Ceria
UNIT /MINGU
|
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat ;
OBJEKTIF
|
Fokus Utama:
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata,frasa, ayat, serta sebutan dan
intonasi yang baik dan jelas.
1.4 Menyatakan permintan secara berterusan dan meyakinkan dengan
menggunakan intonasai dan unsur paralnguistik yang sesuai untuk menguatkan
permintaan
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
tajuk yang sedang dikaji termasuk makliumat dan tajum internet.
6.2 Membca dan mengenal pasti genre penulisan.
7.1 Membaca dan menerangka maksud kandungan teks yang tersurat dan
tersirat.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
I Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan
intonasi yang betul
Aras 1
I Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan
sesuatu.
Aras 1
1 Mendengar dan mengecam ayat arahan serta pesanan.
Aras 1
I Mencari makna perekataan dan meneliti ejaan.
Aras 1
I Mengenal pasti format dan karangsn naratif dan imaginatif.
Aras 1
I Memberi makna perktaan dan maksud frasa dalam ayat.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
8.2 Membina dan menulisa ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
Fokus Sampingan:
7.2 Membaca dan meneal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya
bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan saatera yang dapat membasa
kesan tertentu kepada pembaca.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa:
-
kata hubung
-
kata gantinama
-
kata adjektif
-
ayat perintah
-
ayat tunggal
-
ayat majmuk
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi:
Ejaan:
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu: - Kajian Tempatan
- Kebersihan
Nilai: - Kerjasama
- Kebersihan
KBT - menyusun atur
- banding beza
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
1 Membina ayat tunggal berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
Aras 3
I Mengemukakan pendapat yang jelas tentang sesuatu topik dengan
manyatakan sebab.
Aras 1
I Mengecam perkataan, istilah dan ayat dalam kerya perosa dan puisi yang
diabaca.
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
UNIT : 2
MINGGU : 3 & 4
TEMA :
Mari Bersukan
TAJUK :
Sukan Permainan
Faedah Bersukan
Usaha Tangga Kejayaan
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
MINGGU : 5& 6
TEMA :
Makmal Komputer Sekolah Saya
TAJUK :
Makmal Komputer
Teknologi Maklumat
Kelas Komputer
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
|
Pada akhir [pelajaran ini, murid-murid dapat;
1.
memberitahu maklumat tentang sukan permainan dengan
contoh yang sesuai.
2.
melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai.
3.
menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam bahan
ransangan.
4.
membaca dan menyatakan perkataan, istlalh dan ayat
dalam bahan prosa dan puisi.
5.
menjawab dengan secara bertatasusila dengan ungkapan
yang sesuai.
6.
merekodkan maklumat tentang kegiatan sukan permainan
dengan betul.
7.
mengemukakan pendapat tentang kebaikan sukan dengan
memberikan alasan.
8.
membina ayat seruan dengan betul.
OBJEKTIF
OBJEKTIF
OBJEKTIF
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
OBJEKTIF
OBJEKTIF
|
Fokus Utama
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
seuatu perkkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang boleh disampaikan oleh pihak lain.
7.2 Membaca dan mengenalpasti perkataan , pelbagai jenis ayat dan gaya
bahasa yang terdapat dalam teks sastera atau bukan sastera.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan
tepat.
HASIL PEMBELAJARAN
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Fokus Sampingan
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan ileh pihak lain.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan
tepat.
6.3 Membaca dan mengenalpasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
5.1 Membaca kuat ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
HASIL PEMBELAJARAN
1.1 Berbual tentang sesuatu
perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata,
ungkapan, ayat, sebutan , intonasi dan nada yang sesuai.
8.2 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata tunggal
-
kata seru
-
kata majmuk
-
ayat seruan
-
ayat tanya
-
kata kerja
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu : PJK
Nilai :
- Kerjasama
-
Kerajinan
-
Patritisme
KBT :
-
Kontekstual
KB :
-
banding beza
-
menganalisis
-
membuat kesimpulan
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama :
1.1 Berbual tentang sesuatu
perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat,
sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai da
tepat
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan
menggunakan kakta, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
beetul dan memahami perkara yang dibaca.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan
dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
HASIL PEMBELAJARAN
1.3 Memberikan dan memahami arahan
serta pesanan tentang sesuatu perkara.
Fokus Sampiangan
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebuatan dan intonasi yang
betul dan memahami prkara yang dibaca.
1.2 Bertanya dan menjawab
tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara
secara terperinci, tepat dan tersusun.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
HASIL
PEMBELAJARAN
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
Kata nama am
-
Aaaakata nama khas
-
Kata kerja
-
Ayat tunggal
-
Ayat majmuk
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu : Sains Teknologi
Nilai :
-
bersyukur
-
berdikari
-
bekerjasama
KBT : Konstruktivisme
ICT : Tutorial
KB :
-
menjana idea
-
membanding beza
-
mengimlak
-
mencirikan
-
mencipta
|
Aras 1
1 Mengenalpasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.
Aras 3
I Mengemukakan pendapat yang jelas tentang sesuatu topik dengan
menyatakan sebab.
Aras 1
I Memberitahu maklumat tentang sesuatu perkara dan mengemukakan contoh yang
sesuai.
Aras 3
I Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang
dilihat, dibaca atau didengar.
Aras 3
I Mengenalpasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 2
I Memberikan penerangan tentang sesuatu perkara yangdiperoleh dengan
menggunakn ayat yang jelas.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 2
I Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk menyokong fakta.
Aras 1
I Mengenalpasti isi yang terdapat dalam bahan yang dibaca atau didengar.
Aras 1
I Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
1 Memaklumkan sebab dan akibat berdasarkan sesuatu perkara dengan
menggunakan perkataan dan frasa yang jelas dan tepat.
Aras 2
I Mengecam isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 2
1 Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi
berdasarkan tanda baca.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
I Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan
menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 1
II Membina ayat majmuk berdasarkan
tajuk yang diberikan.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
1 Berbual tentang sesuatuperkkara yang dialami dan didengar dengan
menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 3
I Menyatakan teguran dengan sopan secara berterus- terang dalam
perbualan.
Aras 2
I Memberikan penerngan tentang sesuatu perkara yang diperoleh dengan
menggunakan ayat yang jelas.
Aras 1
Ii Mengemukakan maklumat dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
Aras 2
I Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi
berdasarkan tanda baca.
Aras 3
I Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 3
I Menghuraikan pandangan yang dikemukakan dengan memberikan alasan yang
munasabah.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 2
Ii Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan
bersopan.
Aras 1
I Membaca ayat dalam teks yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan yang betul.
Aras 2
I Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan paa intonasi
berdasarkan tanda baca.
Aras 1
Iii Menjawab secara bertatasusila dengan menggunakan ungkapan yang
sesuai.
Aras 2
I Melahirkan pandangan tentang sesuatu topik dengan jelas dan teratur.
Aras 2
I Memberikn komen beraitan sesuatu isu berdasarkan keperluan masa depan.
Aras 3
I Menjelaskan pandangan tentang sesuatu isu dengan gaya yang betul dan
maklumat yang tersusun.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 3
I Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
|
IMPAK
IMPAK
IMPAK
IMPAK
IMPAK
IMPAK
|
|||||
UNIT/MINGGU
MINGGU : 7 & 8
TEMA :
Malaysia Boleh
TAJUK :
Teladani Mereka
UNIT/ MINGGU
|
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, murid –murid dapat;
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang
menyeluruh.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Fokus Sampingan
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat yang
sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata tanya
-
ayat tanya
-
ayat penyata
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
HASIL PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-
Kajian Tempatan
-
Sains
-
Sejarah
Nilai :
- Keberanian
-
Patriotisme
-
Hemah Tinggi
-
Kebebasan
KBT :
Kontekstual
-
mengenal pasti maklumat
KB :
-
mengenal pasti maklumat
-
mencirikan
-
menyusun atur
BCB :
-
menengar dengan berkesan
-
menngingat
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
I Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Aras 2
I Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 2
I Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk menyokong fakta.
Aras 1
I Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
IMPAK
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU : 9
TEMA :
Malaysia Boleh
TAJUK :
Wira Negara
|
Pada akhir pelajaran ini, murid –murid dapat;
|
Fokus Utama
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isis sampingan daripada
teks.
9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
Fokus Sampingan
1.2 Bertanya dan menjawab tentang ssuat perkara secara bertatasusila.
|
Aras 3
1 Membaca lancar teks pelbgai laras bahasa dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
Aras 2
I Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna yang betul.
Aras 2
I Mengecam isi penting daripada pelbagai bahan.
Aras 3
I Mengambil imlak berdasarkan teks yang diperdengarkan menggunakan ejaa
dan tanda baca yang betul.
Aras 2
I Mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata tanya
-
ayat tanya
-
ayat penyata
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-
Kajian Tempatan
-
Sains
-
Sejarah
Nilai :
- Keberanian
-
Patriotisme
-
Hemah Tinggi
-
Kebebasan
KBT :
Kontekstual
-
mengenal pasti maklumat
KB :
-
mengenal pasti maklumat
-
mencirikan
-
menyusun atur
BCB :
-
menengar dengan berkesan
-
menngingat
|
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU : 10
TEMA :
Malaysia Boleh
TAJUK :
Wira Ekspedisi
|
Pada akhir pelajaran ini, murid –murid dapat;
|
Fokus Utama
9.3Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil
daripada bahan yang didengar atau dibaca.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Fokus Sampingan
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebuatan dan
intonasi yang baik dan jelas.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata tanya
-
ayat tanya
-
ayat penyata
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
|
Aras 1
I Menyusun maklumat mengikut urutan.
Aras 2
I Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk untuk membentuk
perenggan.
Aras 3
I Mendapatkan maklummat daripada internet dan sumber lain berkaitan
topik.
Aras 3
I Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya
penyampaian yang sesuai.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU:11&12
TEMA :
Masyarakat Penyayang
TAJUK :
Insan Istimewa.
|
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
|
Fokus Utama
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan
seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada
yang sesuai.
1.4 Menyatakan permintaan
secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintan.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
Fokus Sampingan
1.4 Menyatakan permintaan
secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintan.
9.2Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar
atau dibaca.
|
Aras 1
I Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan
menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 1
I Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai unutk menyatakan
sesuatu permintaan.
Aras 1
1Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 2
I Menyatakan permintaan dengan alasan yang wajar.
Aras 3
I Mencatat pelbagai nota pesanan dripada bahan yang dibaca atau didengar.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata sendi
-
ayat peermintaan
-
ayat penyata
-
format syair
-
format kad ucapan
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-
PJK
-
Moral
-
PSV
Nilai :
-
Kasih sayang
-
Kerjasama
KBT :
Kontekstual
-
bekerjasama
Konstruktivisme
-
menilai
KB :
-
menyelesaikan masalah
-
menganalisis
-
mentafsir
|
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU : 13
TEMA :
Masyarakat Penyayang
TAJUK :
Prihatin dan Penyayang
|
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
|
Fokus Utama :
6.1Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada inteernet.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
5.1 Membca kuat peerkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan memahami perkara yang dibaca.
Fokus
Sampingan :
5.2 Membaca kuat teks posa dan
puisi dengan sebuatan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memhami
perkara yang dibaca.
7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandunagan teks yang tersurat dan tersirat.
3.2 Menghuraikan maklumat
dengan alasan yang meyakinkan.
|
Aras 1
I Mencari makna peerkataan dan meneliti ejaan.
Aras 2
I Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 3
I Membaca teks dengan sbutan dan intonasi yang betul.
Aras 2
Ii Memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca.
Aras 3
I Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 2
I Menyatakan idea tentang sesuatu topik dengan memberikan sebab.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata sendi
-
ayat peermintaan
-
ayat penyata
-
format syair
-
format kad ucapan
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-
PJK
-
Moral
-
PSV
Nilai :
-
Kasih sayang
-
Kerjasama
KBT :
Kontekstual
-
bekerjasama
Konstruktivisme
-
menilai
KB :
-
menyelesaikan masalah
-
menganalisis
-
mentafsir
|
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU : 14
TEMA :
Masyarakat Penyayang
TAJUK :
Sayangilah Mereka
|
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
|
Fokus Utama:
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdassarkan pemerhatian, pengalama
dan maklumat yang disamaikan oleh pihak lain.
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tukisan berangkai yang kemas.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulissan teks tentang sesuatu tajuk.
9.3 Menyusun maklumat secara kohensi daripada nota atau catatan hasil
daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Fokus Sampingan :
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tukisan berangkai yang kemas.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk
e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
|
Aras 1
I Memerhatikan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 1
I Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan
cantik.
Aras 2
I Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk untuk membentuk
perenggan.
Aras 3
I Menulis semula maklumat mengikut prosedur.
Aras 2
I Menyusun maklumat menikut keutamaan.
Aras 2
I Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan
cantik.
Aras 3
I Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-
kata sendi
-
ayat peermintaan
-
ayat penyata
-
format syair
-
format kad ucapan
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-
PJK
-
Moral
-
PSV
Nilai :
-
Kasih sayang
-
Kerjasama
KBT :
Kontekstual
-
bekerjasama
Konstruktivisme
-
menilai
KB :
-
menyelesaikan masalah
-
menganalisis
-
mentafsir
|
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU:15 & 16
TEMA :
Jiran Sepakat Hidup Muafakat
TAJUK :
Hidup berjiran
|
Pada akhair pelajaran ini, murid-murid dapat;
|
Fokus Utama :
6.1Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
ajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internt.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang ssuatu perkara
secara terperinci, tepat dan tersusun.
Fokus Sampingan:
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
|
Aras 2
I Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna yang betul.
Aras 3
I Menghuraikan pandangan yang dikemukakan
dengan memberikan alasan ayng munasabah.
Aras 2
iMengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan menggunakan diski yang
tepat dan maklumat yang betul.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
SISTEM BAHASA:
Tatabhasa :
-
kata ganda
-
kata tugas
-
simpulan bahasa
-
format pengumuman
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai :
-
Semangat
-
Bermasyarakat
-
Kerjasama
-
Kebersihan
-
Berdikari
-
Tolong-menolong
KBT
Kontekstual
-
membuat kaitan dan perhubungan
KMD
-
mengenal pasti sebab dan akibat
KB
- menyelesaikan masalah.
|
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU:17&18
TEMA :
Jiran Sepakat Hidup Muafakat.
TAJUK :
Hari Bersama Jiran
|
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
|
Fokus
Utama :
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang seauai dan tepat.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
Fokus Sampingan :
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu secara
terperinci, tept dan tersusun.
|
Aras 1
I Mengumumkan sesuatu perkara kepada orang lain dengan menggunakan kata ,
frasa dan ayat yang tepat.
Aras 1
I Mendapatkan keterangan maksud keseluruhan teks.
Aras 1
I Memberitahu maklumat tentang sesuatu perkara dan mengemukakan contoh yang sesuai.
Aras 1
Ii Menyoal dengan menggunakan kata tanya.
Aras 3
I Bersoaljawab dengan memberikan penerangan sebagai maklum balas.
Aras 2
I Melahirkan pandangan tentang sesuatu topik dengan jelas dan teratur.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
SISTEM BAHASA:
Tatabhasa :
-
kata ganda
-
kata tugas
-
simpulan bahasa
-
format pengumuman
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai :
-
Semangat
-
Bermasyarakat
-
Kerjasama
-
Kebersihan
-
Berdikari
-
Tolong-menolong
KBT
Kontekstual
-
membuat kaitan dan perhubungan
KMD
-
mengenal pasti sebab dan akibat
KB
- menyelesaikan masalah.
|
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
MINGGU:19&20
TEMA :
Jiran Sepakat Hidup Muafakat
TAJUK :
Sukaneka
|
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
|
Fokus Utama :
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
10.1Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk
e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
Fokus Sampingan :
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pedapat tentang sesuatu perkara
sacara terperinci, tepat dan tersusun.
|
Aras 1
I Merekod maklumat tentang sesuatu perkara.
Aras 1
I Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 1
I Mengeja dan menulis perkataan dan ayat yang diperdengarkan.
Aras 3
I Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
I Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
Aras 3
I Menghuraikan pandangan yang dikemukakan dengan memberikan alasan yang
munasabah.
|
|
|||||
UNIT/MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|||||
|
|
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian,
Pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa :
-
kata ganda
-
kata tugas
-
simpulan bahasa
-
format pengumuman
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai :
-
Semangat
-
Bermasyarakat
-
Kerjasama
-
Kebersihan
-
Berdikari
-
Tolong-menolong
KBT
Kontekstual
-
membuat kaitan dan perhubungan
KMD
-
mengenal pasti sebab dan akibat
KB
- menyelesaikan masalah.
|
Aras 1
I Memerhatikan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
|
|
|||||
UNIT : 7
MINGGU : 21 , 22 & 23
TEMA : Mari Bertani
TAJUK :
- Bumi Hijau
- Petani Jaya
- Makanan Berasaskan
Pertanian
-Kelebihan Ciptaan
Tuhan
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. mengenal pasti an menyusun sisi penting.
2. menyusun meklumat mengikut keutamaan.
3. menyatakan isi utama dan isi sampingan.
4. mengenal pasti isi penting daripada cerita yang dibaca.
5. menghuraikan idea daripada pelbagai sumber.
6. melengkapkan karangan dengan perkataan atau frosa yang sesuai.
7. mengenal pasti maklumat dan mencatat nota peringatan.
8.memberikan penerangan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan ayat yang
jelas.
|
Fokus Utama
1.2 Bertanya dan menjawab
tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan
puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami
perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
|
Aras 2
(ii) Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan
yang dikemukakan
Aras 1
(ii) Mengemukakan maklumat dengan
menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
Aras 2
(i) Mengenal pasti dan menyusun
isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.
(ii) Menyampaikan maklumat yang
diperoleh secara jelas dan tersusun.
Aras 2
(i) Membaca
lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi dab gaya penyampaian yang
betul.
(ii) Memberikan
penjelasan tentang perkara yang dibaca.
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 2
(i) Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna
yang betul.
|
|
|||||
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
|
|
Fokus Sampingan
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan tentang sesuatu tajuk.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre
(prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam
sesebuah karya
|
Aras 3
(i) Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatau perkara yang
dilihat, dibaca dan didengar
Aras 3
(i) Bercerita dengan
menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
Aras 2
(i) Mengenal
pasti kata, rangkai kata dan ayat dalam penulisan.
Aras 1
(i) Meneliti perkara yang manarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca
|
|
UNIT : 8
MINGGU :
24,25 &26
TEMA :
Melancung ke Sabah dan Sarawak
TAJUK :
- Negeri di Bawah
Bayu.
- Bumi Kenyalang
- Indahnya Negeriku
- Pulau Gaya
- Melawat ke Sarawak
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat ;
1. menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
2.mencari makna perkataan frasa dan meneliti ejaan.
3.menyatakan keterangan maksut keseluruhan teks.
4. menyenaraikan isi penting dalam bahan bacaan.
5. menulis maklumat dengan lengkap.
6. mengambil imlak berdasarkan teks dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
7. mengenaraikan ayat pasif dan ayat aktif dengan betul
|
Fokus Utama
1.2 Bertanya dan menjawab tentang
sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.1 Bercerita dengan menggunakan
kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan
puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami
perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai
sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk
maklumat daripada internet.
|
Aras 2
(ii) Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan yang dikemukakan.
Aras 1
(i) Menceritakan cerita yang
didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 2
(i) Mengenal pasti isi penting
daripada cerita yang didengar atau ditonton.
Aras 3
i) Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang
dilihat, dibaca dan didengar.
Aras
1
i) Mengenal pasti dan menyusun
isi penting berdasarkan bahan
.Aras 2
(i) Mengenal pasti dan menyusun
isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.
Aras 1
(i) Membaca
lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul.
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 3
i) Bercerita dengan menggunakan
sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
|
|
||||
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: melancong,pelancong,tumpuan,
dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
|
|
Fokus Sampingan
7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
8.2 Membina dan menulis ayat
tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
10.3 Membuat ringkasan daripaada bahan yang diengar atau dibaca.
|
Aras 1
(i) Memberi
makna perkataan dan maksud frasa dalam ayat.
Aras 1
(i) Membina ayat
tunggal berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
Aras 3
(i)
Membina pelbagai jenis ayat dalam sesutau penulisan teks.
Aras 1
(i) Mengenal pasti isi yang terdapat dalam bahan yang
dibaca atau didengar
|
|
||||
UNIT : 9
MINGGU : 27, 28 & 29
TEMA :
Kesenian dan Kebudayaan
TAJUK :
- Keseniaan
- Seni Tradisional
Kita
- Seni dan Budaya
- Patuan Wayang
Kulit.
- Peta Minda
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. mengeanal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan rangsangan.
2. menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
3. menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam teks.
4. menyatakan perbezaan dan persamaan
bahan yang dibaca dengan mengggunakan ayat yang betul.
5. membina ayat tanya yang betul.
6. melengkapkan ayat dengan perkataan dan frasa yang sesuai.
7. menulis frasa dan ayat dengan ejaan serta tanda baca yang betul.
8. melafazkan syair dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan menggunakan
kata,frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betl dan lancar serta
memmahami perkara yang dibaca.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
6.5 Membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan maklumat khusus
|
Aras 2
i) Mengenal pasti isi penting
daripada cerita yang didengar atau ditonton.
Aras 3
(i) Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk yang lengkap.
Aras 1
(i) Membaca
lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul
Aras 3
(i) Mengumpul maklumat yang sesuai daripada pelbagai
sumber untuk mengukuhkan fakta.
Aras 1
(i) Menyatakan
fakta yang dikehendaki daripada teks.
|
|
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
|
|
Focus Sampingan
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai
sumber untuk mendapatkan maklumat untuk bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk maklumat daripada internet.
8.1 Membina adan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai
|
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 2
(i) Melengkapkan ayat majmuk dengan kata
hubung yang sesuai
Aras 1
(i) Mengenal pasti dan
menyusun isi penting berdasarkan bahan.
(ii) Mengemukakan maklumat dengan
menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
|
||||
UNIT / MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
UNIT : 7
MINGGU : 21 , 22 & 23
TEMA : Mari Bertani
TAJUK :
- Bumi Hijau
- Petani Jaya
- Makanan Berasaskan
Pertanian
-Kelebihan Ciptaan
Tuhan
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. mengenal pasti an menyusun sisi penting.
2. menyusun meklumat mengikut keutamaan.
3. menyatakan isi utama dan isi sampingan.
4. mengenal pasti isi penting daripada cerita yang dibaca.
5. menghuraikan idea daripada pelbagai sumber.
6. melengkapkan karangan dengan perkataan atau frosa yang sesuai.
7. mengenal pasti maklumat dan mencatat nota peringatan.
8.memberikan penerangan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan ayat
yang jelas.
|
Fokus Utama
1.3 Bertanya dan menjawab
tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan
puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami
perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi
tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
|
Aras 2
(ii) Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan
yang dikemukakan
Aras 1
(ii) Mengemukakan maklumat dengan
menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
Aras 2
(i) Mengenal pasti dan menyusun
isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.
(ii) Menyampaikan maklumat yang
diperoleh secara jelas dan tersusun.
Aras 2
(i) Membaca
lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi dab gaya penyampaian yang
betul.
(ii) Memberikan
penjelasan tentang perkara yang dibaca.
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 2
(i) Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna
yang betul.
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
|
||||
UNIT / MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
|
|
Fokus Sampingan
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman
dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan tentang sesuatu tajuk.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre
(prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam
sesebuah karya
|
Aras 3
(i) Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatau perkara yang
dilihat, dibaca dan didengar
Aras 3
(i) Bercerita dengan
menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
Aras 2
(i) Mengenal
pasti kata, rangkai kata dan ayat dalam penulisan.
Aras 1
(i) Meneliti perkara yang manarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
|
||||
UNIT / MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
UNIT : 8
MINGGU :
24,25 &26
TEMA :
Melancung ke Sabah dan Sarawak
TAJUK :
- Negeri di Bawah
Bayu.
- Bumi Kenyalang
- Indahnya Negeriku
- Pulau Gaya
- Melawat ke Sarawak
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat ;
1. menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
2.mencari makna perkataan frasa dan meneliti ejaan.
3.menyatakan keterangan maksut keseluruhan teks.
4. menyenaraikan isi penting dalam bahan bacaan.
5. menulis maklumat dengan lengkap.
6. mengambil imlak berdasarkan teks dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
7. mengenaraikan ayat pasif dan ayat aktif dengan betul
|
Fokus Utama
1.2 Bertanya dan menjawab tentang
sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.1 Bercerita dengan menggunakan
kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan
puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami
perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai
sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk
maklumat daripada internet.
|
Aras 2
(ii) Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan yang dikemukakan.
Aras 1
(i) Menceritakan cerita yang
didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 2
(i) Mengenal pasti isi penting
daripada cerita yang didengar atau ditonton.
Aras 3
i) Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang
dilihat, dibaca dan didengar.
Aras
1
i) Mengenal pasti dan menyusun
isi penting berdasarkan bahan
.Aras 2
(i) Mengenal pasti dan menyusun
isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.
Aras 1
(i) Membaca
lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul.
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 3
i) Bercerita dengan menggunakan
sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
|
||||
UNIT / MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: melancong,pelancong,tumpuan,
dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
|
|
Fokus Sampingan
7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
8.2 Membina dan menulis ayat
tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
10.3 Membuat ringkasan daripaada bahan yang diengar atau dibaca.
|
Aras 1
(i) Memberi
makna perkataan dan maksud frasa dalam ayat.
Aras 1
(i) Membina ayat
tunggal berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
Aras 3
(i)
Membina pelbagai jenis ayat dalam sesutau penulisan teks.
Aras 1
(i) Mengenal pasti isi yang terdapat dalam bahan yang
dibaca atau didengar
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
|
||||
UNIT / MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
UNIT : 9
MINGGU : 27, 28 & 29
TEMA :
Kesenian dan Kebudayaan
TAJUK :
- Keseniaan
- Seni Tradisional
Kita
- Seni dan Budaya
- Patuan Wayang
Kulit.
- Peta Minda
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. mengeanal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan rangsangan.
2. menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
3. menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam teks.
4. menyatakan perbezaan dan persamaan
bahan yang dibaca dengan mengggunakan ayat yang betul.
5. membina ayat tanya yang betul.
6. melengkapkan ayat dengan perkataan dan frasa yang sesuai.
7. menulis frasa dan ayat dengan ejaan serta tanda baca yang betul.
8. melafazkan syair dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan menggunakan
kata,frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betl dan lancar serta
memmahami perkara yang dibaca.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
6.5 Membaca pantas secara imbasan
untuk mendapatkan maklumat khusus
|
Aras 2
i) Mengenal pasti isi penting
daripada cerita yang didengar atau ditonton.
Aras 3
(i) Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk yang lengkap.
Aras 1
(i) Membaca
lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul
Aras 3
(i) Mengumpul maklumat yang sesuai daripada pelbagai
sumber untuk mengukuhkan fakta.
Aras 1
(i) Menyatakan
fakta yang dikehendaki daripada teks.
|
|
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
|
||||
UNIT / MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
|
|
Focus Sampingan
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai
sumber untuk mendapatkan maklumat untuk bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk maklumat daripada internet.
8.1 Membina adan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang
tepat dan laras bahasa yang sesuai
|
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 2
(i) Melengkapkan ayat majmuk dengan kata
hubung yang sesuai
Aras 1
(i) Mengenal pasti dan
menyusun isi penting berdasarkan bahan.
(ii) Mengemukakan maklumat dengan
menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
|
|
RANCANGAN TAHUNAN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU TAHUN TIGA
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL
PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 33
Tema:
Amalan Hidup Sihat
Tajuk:
Mari Berekreasi
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. menyatakan pendapat
tentang topik dengan intonasi dan gaya yang betul
2. menggunakan perkataan, frasa dan ayat yang sesuai bagi penulisan
karangan
3. membina ayat permintaan dan menyenaraikan kata kerja
|
Fokus Utama:
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai
berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak
lain
3.3 Menyampaikan maklumat kepada
pihak lain dalam aktiviti terancang.
8.3 Menulis perkataan dan ayat
dengan tulisan berangkai yang kemas
|
Aras 1
(i) Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 1
(i) Menyatakan pendapat yang wajar tentang sesuatu topic dengan intonasi
dan gaya yang betul.
Aras 3
(i) Menulis teks dengan menggunakan tulisan berangkai
|
|
|
Fokus Sampingan
3.3
Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam
aktiviti terancang
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Imbuhan
Kosa Kata
senamrobik
cerdas
senaman
pergerakan
menyertai
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
K.Tempatan
Matematik
Nilai:
baik hati
menghargai
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kecerdasan Pelbagai
Kajian Masa Depan
ICT
|
(i) Mengemukakan pandangan
tentang sesuatu isu dengan menggunkan diksi yang tepat dan maklumat yang
betul
|
||||
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL
PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 34
Tema:
Amalan Hidup Sihat
Tajuk:
Jagalah Kesihatan Diri
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:
1. memberi makna perkataan,
frasa dan menyatakan jenis ayat yang betul.
2. menulis ringkasan
berdasarkan teks yang dibaca.
3. mengulas bahan rangsangan
dengan ayat yang jelas dan sesuai
|
Fokus Utama
6.1 Membaca dan merujuk
pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk makllumat daripada internet
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk
Fokus Sampingan
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Ayat penyata
Kosa kata:
bersenam
pemakanan
berkhasiat
menyerang
ceria
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Pendidikan Moral
Pendidikan Agama
Nilai:
kebersihan
kasih saying
Kajian Masa Depan
Interpersonal
Kontekstual
|
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
(i) Menjelaskan isi keseluruhan
sesuatu teks yang dibaca.
(i) Melengkapkan ayat majmuk
dengan kata hubung yang sesuai.
(i) Membina pelbagai jenis ayat
dalam sesuatu penulisan teks.
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 35
Tema:
Amalan Hidup Sihat
Tajuk:
Keluarga Sihat
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:
1. memberikan komen tentang bahan berdasarkan
keperluan masa depan
2. menghuraikan isi bahan ransangan dengan
ayat yang sesuai.
|
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan
menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek
penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana dan nilai dan pengajaran.
Fokus Sampingan
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan
menggunakkan bahasa yang sesuai dan tepat
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Ayat Tanya
Kosa kata:
seimbang
berekreasi
berkhasiat
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Kajian Tempatan
Sains
Nilai:
bekerjasama
kebersihan
Kemahiran Bernilai Tambah
Kontekstual
|
(i) Mengenal pasti isi penting
yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
(i) Menyatakan idea tentang
sesuatu teks yang dibaca
(i) Membina pelbagai jenis ayat
dalam sesuatu penulisan teks.
(i) Menyaring maklumat untuk
mendapatkan mesej dan nilai yang terdapat dalam teks
(i) Mendengar ungkapan untuk
memberikan maklum balas.
(i) Memberikan penerangan
tentang sesuatu perkara yang diperoleh dengan menggunakan ayat yang jelas.
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu: 36
Tema:
Menempa kejayaan Mencipta
Sejarah
Tajuk:
Kenderaan Keluaran
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:
1. mengemukakan pandangan
tentang bahan ransangan dengan wacana yang sesuai.
2. memberikan penjelasan
tentang sesuatu perkara dengan jelas
3. menyenaraikan kata nama khas
|
Fokus Utama
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi
dan nada yang sesuai
3.2 Menghuraikan maklumat
dengan alasan yang menyakinkan
3.3 Menyampaikan maklumat
kepada pihak lain dalam aktiviti terancang
4.1 Mengemukakan idea,
pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan
tersusun.
Fokus Sampingan
5.2 Membaca kuat teks prosa dan
puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancer serta memahami
perkara yang dibaca.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan
mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Nama Khas
Kosa kata:
keistimewaan
menyerap
rekaan
nasional
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
K.Tempatan
Nilai:
Kerjasama
Semangat Bermasyarakat
Kemahiran Bernilai Tambah
Konsturktivisme
|
(i) Berbual tentang sesuatu
perkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
(i) Mengemukakan pendapat yang
jelas tentang sesuatu topic dengan menyatakan sebab.
(i) Mengemukakan pandangan
tentang sesuatu isu dengan
(i) Melahirkan pandangan
tentang sesuatu topic dengan jelas dan teratur.
(i) Membaca lancer teks bahan
sastera dengan sebutan, intonasi dan
(i) Merekod maklumat tentang
sesuatu perkara.
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 37
Tema:
Menempa Kejayaan Mencipta
Sejarah
Tajuk:
Mercu Tanda Negara Kita
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:
1. menjelaskan pandangan tenang
sesuatu isu atau wacana dengan
2. menyusun maklumat mengikut
urutan
|
Fokus Utama
3.3 Menyampaikan maklumat
kepada pihak lain dalam aktiviti terancang
6.1 Membaca dan merujuk
pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk maklumat daripada internet.
6.5 Membaca pantas secara
imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus
9.3 Menyusun maklumat secara
kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau
dibaca
Fokus Sampingan
2.1 Bercerita dengan menggunakan
kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
3.1 Mernyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa,
ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Sinonim
kata nama khas
Kosa kata:
interaktif
bergemerlapan
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
K.Tempatan
Nilai:
Kebanggaan
Bersyukur
Kemahiran Bernilai Tambah:
Belajar Cara Belajar
Kajian Masa Depan
Kecerdasan Pelbagai
|
(i) Menjelaskan pandangan
tentang sesuatu isu dengan
(i) Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan
(i) Menyatakan fakta yang
dikehendaki daripada teks.
(i) Menulis semula maklumat
mengikut prosedur.
(i) Menceritakan cerita yang
didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
(i) Mengumpul isi penting
tentang sesuatu perkara di dengar, dibaca atau ditonton.
(ii) Membentangkan maklumat
yang diperoleh secara ringkas dan tepat.
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 38
Tema:
Menempa Kejayaan Mencipta
Sejarah
Tema:
Kebanggaan Negara
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat:
1. menyatakan perkara yang
menarik dalam bahan ransangan.
2. menulis pelbagai genre
dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
|
Fokus Utama
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain
dalam aktiviti terancang.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
10.1 Menghasilkan pelbagai
genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel
yang mudah, menarik dan bermakna
Fokus Sampingan
2.1 Bercerita dengan
menggunakan kata, frasa, ayat, serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk
mendapatkan maklumat khusus
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Nama Am
Kata Nama Khas
Kata Adjektif
Kosa kata:
litar
formula
satelit
jurutera
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
Matematik
K.Tempatan
Nilai:
Kebanggaan
Keberanian
Kemahiran Bernilai Tambah
Kajian Masa Depan
Kecerdasan Pelbagai
|
Aras 2
(i) Mengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan menggunakan diksi
yang tepat dan maklumat yang betul
Aras 2
(i) Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 1
(i) Menulis karangan mengggunakan perkataan yang sesuai.
Aras 3
(i) Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 2
(i) Mengenal pasti isi penting daripada ceritta yang didengar atau
ditonton.
Aras 3
(i) Mengumpulkan maklumat yang sesuai daripada pelbagai sumber untuk
mengukuhkan fakta
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu: 39
Tema:
Cerita-cerita Teladan
Tajuk:
Cerita Rakyat
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian
yang sesuai
2. menyatakan makna perkataan, frasa dan ayat.
3. menulis karangan dengan
betul
|
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa,
ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan
teks yang tersurat dan tersirat.
Fokus Sampingan
10.1Menghasilkan penulisan pelbagai genre
(prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Adjektif
Kata Nama Am
Kosa kata:
perahu
tasik
rezeki
joran
mengerat
tamak
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sastera
Pendidikan Moral
Kajian Tempatan
Nilai:
baik hati
keberanian
kejujuran
kesyukuran
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kontekstual
Konstuktivisme
|
Aras 3
(i) Bercerita dengan menggunakan sebutan,
intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
Aras 3
(i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang
dibaca.
Aras 3
(ii) Menjelaskan pengajaran yang terdapat dalam
teks.
Aras 1
(i) Menulis karangan menggunakan perkataan yang
sesuuai.
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 40
Tema:
Cerita-cerita Tauladan
Tajuk:
Cerita Haiwan
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. membaca lancar dan memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca
2. menjelaskan pengajaran yang terdapat dalam teks.
3. memindahkan ayat penyata kepada ayat pasif dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan
tersirat
Fokus Sampingan
6.4 Membaca pantas secara luncuran
untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan
tersirat.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Ganda
Peribahasa
Kosa kata:
kering-kontang
riuh-rendah
mula-mula
kura-kura
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
K.Tempatan
Sivik
Nilai:
disiplin
taat
berani
Kemahiran Bernilai Tambah
Pembelajaran Kontekstual
Belajar CaraBelajar
KP
|
Aras 1
(i) Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Aras 3
(i) Menulis ringkasan berdasarkan teks yang didengar atau dibaca
Aras 3
(i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 1
(i) Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Aras 3
(ii) Menghuraikan maksud keseluruhan
teks yang dibaca.
|
|
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
IMPAK
|
|
Minggu : 41
Tema:
Cerita-cerita Tauladan
Tajuk:
Cerita Rakyat Luar Negara
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. menyenaraikan isi dan idea yang terdapat dalam teks.
2. menulis ringkasan berdasarkan teks yang dibaca.
3. memilih peribahasa yang sesuai berdasarkan teks
|
Fokus Utama
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan
tersirat.
10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang
mudah, menarik dan bermakna
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca
Fokus Sampingan
6.5 Membaca pantas secara
imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
kata ganti diri
Kosa kata:
menyusuri
perawan
kutip
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
K.Tempatan
P.Moral
Sastera
Nilai:
Berusaha
Kesyukuran
baik hati
Kemahiran Bernilai Tambah
KP, KMD, Interpersonal
|
Aras 2
(i) Menggunakan kata panggilan yang sesuai mengikut situasi mengikut
situasi dalam aktiviti harian.
Aras 2
(ii)Mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya
Aras 3
(i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 3
(i) Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
(i) Menulis ringkasan berdasarkan teks yang didengar atau dibaca
Aras 1
(i) Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks.
Aras 3
(ii) Menghuraikan maksud keseluruhan
teks yang dibaca.
|
|
|
No comments:
Post a Comment